Betekenis van documenteren

De betekenis van pedagogische documentatie voor kinderen

  • Kinderen kunnen enorm geboeid raken door de documentatie van hun eigen en andermans werk.
  • Ze wisselen gedachten en associaties uit met andere kinderen, ouders en de groepsleiding.
  • Het nodigt kinderen uit om zich opnieuw te verdiepen en een stapje verder te gaan.
  • Het inspireert hen om tot nieuwe ideeën te komen.
  • Kinderen voelen dat het boeiend en interessant is wat ze maken en beleven.
  • De aandacht en belangstelling voor wat ze doen en beleven stimuleert en motiveert hen.
  • De groepsruimte wordt een echte eigen leef- en werkruimte van de kinderen.

 

De betekenis van pedagogische documentatie voor de pedagogisch medewerker

  • Open en gericht kijken en luisteren naar de kinderen.
  • Participerend observeren.
  • Het doel is te documenteren wat de kinderen zeggen en doen.
  • Goed documentatiemateriaal maakt het voor de andere volwassenen mogelijk om echt mee te kijken en te luisteren.
  • Er kan zo gezamenlijk gereflecteerd worden.
  • Tot nieuwe ideeën komen over de volgende stap in het onderzoekproces met de kinderen.

 

De betekenis van pedagogische documentatie voor ouders

  • Uitnodiging om mee te kijken en te luisteren, mee te denken en te reflecteren.
  • Een handvat om te communiceren over wat de kinderen werkelijk bezighoudt.
  • Wederzijdse betrokkenheid.
  • Communicatie over de pedagogische visie, uitgangspunten en werkwijze van het kindercentrum mogelijk.