Pedagogische visie

De pedagogiek van het luisteren

 Kinderen worden geboren met heel veel talenten. Een kind is al vanaf zijn geboorte aangewezen op de ander en de wereld. Kinderen zijn onderzoekers en door en door leergierig en nieuwsgierig. De pedagogisch medewerkers van Villa Petit Paradis staan dan ook altijd open voor vernieuwing en verdieping. Ze blijven in beweging en in ontwikkeling en geven de ruimte voor experiment en onderzoek. leder kind is uniek. Het is daarom ook aan de pedagogisch medewerkers van Villa Petit Paradis om de kinderen te leren kennen door naar hen te luisteren en te kijken. Het gehele pedagogische beleid kunt u hier lezen.

Het echte leven in het klein

In en om Villa Petit Paradis groeien de kinderen veilig en vertrouwd op. Maar niet in een cocon waarin ze zijn afgeschermd tegen alle kleine bedreigingen die bij een leerzame kindertijd horen. De kleine ongelukjes, ruzietjes, wondjes, nat en vuil worden, het hoort bij het opgroeien. Binnen veilige marges mogen er dingen fout gaan, ook dat is leerzaam. En vaak eigenlijk best wel weer leuk, al is het soms pas achteraf, omdat je weet dat het weer goed komt. Ook dat zal een kind ervaren, waar en hoe het ook opgroeit. Het is de manier waarop we bij Villa Petit Paradis met die realiteit omgaan. Alert, gecontroleerd en zonder serieuze risico's. Veiligheid is één van onze belangrijkste prioriteiten en achter de schermen hebben we alles zo ingericht en iedereen zo opgeleid, dat niemand zich daar zorgen over hoeft te maken.

Reggio Emilia

De manier van werken bij Villa Petit Paradis is geïnspireerd op de Reggio Emilia methode. Deze methode is in 1945 ontwikkeld door de Italiaanse pedagoog en filosoof Loris Malaguzzi, toen hij als leerkracht betrokken was bij de bouw van een nieuw kindercentrum in het Italiaanse stadje Reggio Emilia. Het basisidee van deze pedagogische stroming is, dat elk kind eigen talenten en interesses heeft, dat ze nieuwsgierig en creatief zijn en dat dit gestimuleerd moet worden. De Reggio-benadering is een 'pedagogiek van het luisteren' in plaats van een 'pedagogiek van het vertellen'. Je bestudeert het kind (luistert) en past je programma aan bij zijn vraag. Men gaat uit van een uniek, leergierig en creatief kind dat graag wil communiceren, zowel met andere kinderen als met de groepsleiding. Het communiceren, gebeurt op verschillende manieren: via taal, klanken, beweging, kleuren, schilderen, etc. In de Reggio Emilia-visie wordt dit 'de honderd talen' genoemd.

Ga op avontuur!

Verrassend is misschien dat Italianen hun kinderen niet zo vaak buiten laten spelen. In de Scandinavische landen, Spanje en Duitsland én ook in Berlijn, zijn de buitenruimtes juist heel belangrijk. Bij Villa Petit Paradis delen we laatstgenoemde visie. 'Alleen onweer is een excuus om binnen te moeten blijven'. Ga lekker op avontuur, onbezorgd! Studiereizen inspireren ons. In Berlijn stond een hemelbed met gordijnen en een plexiglas plafond. Hier kunnen kinderen een dutje doen of letterlijk de hemel bekijken en de wolken voorbij zien trekken.